Bedriftsbesøk hos Oceaneering

Sterkt fokus på forbedring og mennesker hos Oceaneering

Lean Brukernettverket besøkte nylig Oceaneering på Forus, en bedrift med 61 års tilstedeværelse i Norge og hele 12 000 ansatte globalt. Gjennom en inspirerende dag fikk deltakerne innblikk i hvordan selskapet jobber målrettet med kontinuerlig forbedring og involvering av medarbeidere.

Med visjonen “We solve the unsolvable” har Oceaneering bygget en kultur for forbedring over mange år. Lean har vært en del av hverdagen siden 2011, og i dag er verktøy som 5S, tavlemøter og daglige MDI møter (Managing for Daily Improvement) en integrert del av driften.

Et av høydepunktene under bedriftsbesøket var omvisningen i verkstedet, der det ble tydelig hvor høye standarder selskapet har for orden, sikkerhet og effektivitet. Her var det gjennomgående fokus på verdier, struktur og stolthet i arbeidet.

Leder i Oceaneering er tett på det som skjer i organisasjonen og legger stor vekt på at folk skal ha betydning og innflytelse i hverdagen. En flat ledelsesstruktur og klare forventninger til ledere skal sikre at forbedringsarbeid skjer i hele organisasjonen, hver dag. Suksesser feires, og det er en tydelig kultur for å lære og forbedre seg etter hvert prosjekt.

Da Oceaneering startet sitt forbedringsarbeid, var hospitering hos andre bedrifter et viktig virkemiddel. Det ga inspirasjon, nye perspektiver og bekreftelse på at forbedringsarbeid virker. I dag er Lean koordinatorer aktive på alle lokasjoner, og arbeidet koordineres også globalt for å utvikle felles standarder.

Deltakerne på bedriftsbesøket ble engasjert og inspirert av det Oceaneering har fått til i Stavanger. Det ble gode dialoger underveis, og flere tok med seg konkrete ideer og perspektiver hjem til egen virksomhet.

Det er nettopp dette Lean Brukernettverket handler om, å komme sammen for å dele erfaringer, lære av hverandre og styrke forbedringsarbeidet i hele landet.

Tusen takk for at vi fikk komme!

 

Scroll to Top